5 råd for systematisk arbeid mot mobbing

Denne måneden ble mobbetallene fra Elevundersøkelsen lagt fram. Hilde B. Hugaas er prosjektleder for Olweusprogrammet mot mobbing og antisosial atferd og deler sine råd til hvordan man bør jobbe med mobbing.
- Voksne trenger å trene sammen for å forstå de komplekse mekanismene som er i sving når mobbing skjer. Det krever et trenet øye å oppdage utestenging og mobbing, og god observasjon for å sette inn de riktige tiltakene. Det er trist at tallene fortsatt er høye, selv om de flater ut i forhold til rekordåret 2023. Det er bekymringsfylt at veldig mange tusen barn og unge opplever å bli mobbet 2-3 ganger i måneden eller oftere. Skadevirkningene av mobbing vet vi veldig mye om, og konsekvensene for barna kan følge dem langt inn i voksenlivet. En bekymring er også de barna som mobber andre, som trenger alternative strategier i det sosiale spillet. Loven gir jo alle barn rett til å ha det trygt og godt. Når vi voksne har ansvaret for å sikre barna dette må vi sammen arbeide for å få det til, sier Hugaas og deler sine råd i listen nedenfor.
5 råd for systematisk arbeid mot mobbing blant barn og unge
(basert på komponentene i Olweusprogrammet).
- Lokal kompetanseheving i profesjonsfellesskapet på skolen. De ansatte må jevnlig få avsatt fellestid til å oppdatere seg på ulike saksfelt med relevans for trygt og godt skolemiljø, gjerne sammen med det tverrfaglig laget som er skolens samarbeidspartnere.
- Vektlegg kollektiv autoritativ voksenstil også i friminuttene. Kvalitet på inspeksjon/tilsyn/vakt i skolegården må ha fokus, ettersom det ofte er i friminuttene mye av mobbingen skjer. Voksne trenger å øve sammen – holdninger, kunnskaper og ferdigheter er sentralt også i observasjon, inngripen og forebygging i de løsere strukturerte aktivitetene i skolen.
- Jevnlig og fokusert arbeid med sosial læring i fag. Normdanning og normkritikk er en naturlig del av opplæringen i skolen. Læreplanen sier at «elevene skal selv bidra til å ivareta menneskeverdet og reflektere over hvordan de kan forhindre at det krenkes.» Innsatser mot mobbing omsetter dette i praksis. Det er læreren selv som kjenner elevgruppen sin og vet hvilke tema, fag og metoder som bør brukes i det normdannende arbeidet.
- Spør elevene om vennskap, trivsel og mobbing på skolen. I Olweusprogrammet brukes en spisset spørreundersøkelse som elevene svarer anonymt på, og hovedpoenget er at skolene skal bruke resultatene til å justere praksis.
- Samarbeid med heimen til elevene. Et solid og godt mobbeforebyggende arbeidet kan ikke bare skje på skolen, det inviterer vi foresatte med på.
Om Olweusprogrammet:
Olweusprogrammet er gratis, eid av RKBU Vest – Regionalt kunnskapssenter for barn og unge og er i drift på cirka 100 skoler rundt om i Norge. Ulike og gjentatte effektevalueringer har vist at skoler som bruker Olweusprogrammet får ned mobbetallene med over 30%.
Skolene som velger Olweusprogrammet får delta med et team (ofte tverrfaglig sammensatt) på flere opplæringssamlinger over et drøyt år. Prinsippet er «train-the-trainer» slik at dette teamet leder videre opplæring på sine skoler. Når opplæring og implementering av Olweusprogrammet er ferdig så kan skolene fortsette å få støtte og faglig påfyll av de som jobber i Olweusprogrammet.
Andre program evaluert av Ungsinn
Ungsinn.no er en oversikt over psykososiale tiltak for barn og unge, og hvor godt effekten av dem er dokumentert. Tiltakene som presenteres på Ungsinn.no er metoder/innsatser/intervensjoner som er utviklet for å fremme god psykisk helse eller å forebygge eller behandle psykiske vasker hos barn og unge. De kan tilbys gjennom ulike tjenester eller organisasjoner som for eksempel skolehelsetjenester, helsestasjonstjenester, barnevern, PPT, frivillige organisasjoner, spesialisthelsetjenesten eller psykiske helsetjenester i kommunen. Tiltakene som finnes i oversikten er eller har vært tilgjengelig i Norge:
Olweusprogrammet (lenke til Ungsinn.no)
Zippy's venner (lenke til Ungsinn.no)
Zero (ikke lenger i bruk i Norge, lenke til Ungsinn.no)
Respekt (ikke lenger i bruk i Norge, lenke til Septentrio UiT)