Gå rett til innhold

Samarbeid for å redusere problematisk skolefravær

Back2 School IMG 0174
Elisabeth Valmyr Bania og Jo Magne Ingul, henholdsvis regional koordinator for Midt-Norge og leder. (Foto: Frode Fossvold-Jørum/NTNU)

Et nytt samarbeidsprosjekt har nylig fått bevilget 20 millioner kroner fra Norges forskningsråd. Denne støtten kan bli med på å styrke norske hjelpetjenesters innsats mot det økende problemet med skolefravær blant barn og unge.

Ledet av Jo Magne Ingul ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge (RKBU Midt-Norge), har prosjektet som mål å optimalisere en intervensjon som allerede har vist lovende resultater i en pilotstudie. Fokus er på å øke skoleoppmøte, forbedre skoletilpasning og styrke mental helse hos barn og unge som sliter med skolefravær.

Skolefravær er et voksende problem i Norge, og de som strever med å komme på skolen opplever ofte også psykiske helseutfordringer. I pilotstudien, gjennomført mellom 2022 og 2024, ble veiledere i åtte kommuner fulgt opp. Resultatene viste at en tredjedel av elevene opplevde en betydelig forbedring i skoleoppmøte, samtidig som det ble rapportert en nedgang i symptomer på angst og depresjon.

Den videre utviklingen

Med støtte fra Forskningsrådet kan prosjektet nå gå videre til fase 2 og 3. Dette innebærer å tilpasse intervensjonen enda bedre til norske skoler og tjenester (fase 2) og å gjennomføre en nasjonal randomisert kontrollstudie (RCT) med ventelistekontroll for å teste effektiviteten i større skala (fase 3). Studien vil involvere 232 deltakere, og målet er å redusere skolefravær gjennom en fire måneder lang intervensjon, basert på grundig kartlegging av hver enkelt elevs situasjon.

Intervensjonen kan rette seg mot både eleven, foreldrene og skolen, avhengig av hvilke faktorer som bidrar til fraværet. Det legges vekt på å etablere en felles forståelse mellom skolen og foreldrene, da det ofte er uenighet om årsakene til skolefravær. Prosjektet skaper en helhetlig forståelse av elevens utfordringer og ressurser, noe som danner grunnlaget for en skreddersydd tiltaksplan.

Intervensjonen kan rette seg både mot foreldre, unge eller skole. Avhengig av hva forståelsesmodellen sier. […] Målet er at de skal gå mer på skolen når du er ferdig med den intervensjonen. Det er det primære utfallsmålet. - Jo Magne Ingul

Nasjonalt samarbeid

Prosjektet involverer flere samarbeidspartnere, inkludert ADHD Norge, Aarhus Universitet, og kommuner som Stjørdal og Bjørnafjorden. Det samarbeides også med norske forskningsinstitusjoner som RBUP Øst og Sør, RKBU Vest og RKBU Nord, samt universitetene i Stavanger, Bergen og Tromsø.

Hovedmålet er å øke skolenærvær og redusere psykiske helseplager som angst og depresjon. Oppfølgingsstudier vil bli gjennomført tre og seks måneder etter intervensjonen for å sikre at positive endringer vedvarer over tid.

Prosjektgruppa i Back2School

Veien videre

I løpet av de neste årene vil prosjektet følge opp og veilede 29 team i ulike kommuner over hele landet. Hvert team vil arbeide med åtte saker, noe som betyr at prosjektet totalt vil kunne hjelpe flere hundre barn og unge. Jo Magne Ingul er optimistisk og forventer at rekrutteringen av kommuner til neste fase vil gå like raskt som i piloten.

Forskerne understreker at prosjektet ikke er ment som en løsning som passer for alle tilfeller av skolefravær. Prosjektet fritar heller ikke skoler og kommuner fra sitt ansvar for å gi elevene en trygg og inkluderende skolehverdag. Det ses på som et verktøy blant flere, og det er viktig at dette suppleres med tiltak som også adresserer eventuelle systemiske utfordringer i skolen.

Invitasjon til kommuner

Prosjektet håper at så mange kommuner som mulig vil være interessert i å delta. Ved å bli med i studien, får kommunene muligheten til å bidra aktivt til å redusere skolefravær og styrke den psykiske helsen blant barn og unge i sine lokalsamfunn. Kommuner som ønsker å delta, oppfordres til å ta kontakt for mer informasjon om hvordan de kan bli en del av dette viktige samarbeidet.

Med betydelig støtte fra Norges forskningsråd og bredt samarbeid på tvers av sektorer, representerer prosjektet et viktig skritt i arbeidet med å øke skolenærvær og styrke den psykiske helsen blant barn og unge i Norge.

Tildelingen ble feiret med kake i RKBU Midt-Norges lokaler i Trondheim.

Hovedpunkter:

• Prosjektet har mottatt 20 millioner kroner fra Norges forskningsråd.

• Prosjektet skal redusere skolefravær og bedre psykisk helse gjennom en målrettet intervensjon.

• Mer enn 29 kommuner og flere forskningsinstitusjoner deltar i prosjektet.

• Intervensjonen skal testes gjennom en nasjonal randomisert kontrollstudie.

• Målet er økt skolenærvær og redusert angst og depresjon.

• Prosjektet inviterer flere kommuner til å delta for å nå ut til enda flere barn og unge.

---

Artikkelen er skrevet med hjelp av ChatGPT og er kvalitetssikret.