Nedlastbar verktøykasse: Kunnskapsmodellen – Barnets behov i sentrum
Basert på Kunnskapsmodellen "Barnets behov i sentrum", har RBUP laget en liten verktøykasse som vi håper kan være et nyttig hjelpemiddel for dere som bruker modellen.
Av Marthe Sveberg og Tina Koss, RBUP Øst og Sør.
Kunnskapsmodellen "Barnets behov i sentrum" brukes til å kartlegge og forstå barns behov og livssituasjon. Målet med modellen er å gi en helhetlig forståelse av barnet og barnets omgivelser, vise hvordan ting henger sammen, og legge til rette for samarbeid og skreddersydde tiltak som fremmer en positiv utvikling for barnet.
Modellen er et godt verktøy i analyse- og beslutningsarbeid, i samtaler med barn og foreldre, i samhandling med andre tjenester, i evalueringsarbeid og i en rekke andre sammenhenger.
Modellens tre sider
Kunnskapsmodellen har form av en trekant. I sentrum av modellen er barnet selv, og hver av sidene i trekanten beskriver en dimensjon av barns utvikling og behov. De tre dimensjonene er:
- Familie og miljø (basen av trekanten) ser på barnets hjemmemiljø, økonomiske forhold, bolig, nettverk og familieforhold.
- Foreldrenes omsorg (høyre side) handler om foreldrenes evne til å gi omsorg, emosjonell støtte, stimulering og veiledning, og beskyttelse.
- Barnets utvikling (venstre side) ser på barnets helse, følelser, sosiale ferdigheter barnehage og skole, og venner og fritidsaktiviteter.
En verktøykasse bestående av kartleggings- og samarbeidsverktøy
Basert på kunnskapsmodellen, har vi laget en liten verktøykasse som vi håper kan være et nyttig hjelpemiddel for dere som bruker modellen. Verktøykassen består av kartleggingsskjema og samarbeidsskjema samt tilhørende ark med hjelp og forklaringer.
Lær mer og last ned ressursene på RBUPs nettsider
Kurs i kunnskapsmodellen
RBUP Øst og Sør: Kunnskapsmodellen Barnets behov i sentrum
RKBU Nord: Innføring i Barns behov i sentrum - kunnskapsmodellen