Gå rett til innhold

Omfattende skolefravær krever tverrfaglig innsats – kommuner inviteres til BACK-studien

BACK studien illustrasjon Chat GPT
Kilde: ChatGPT

Elever med høyt skolefravær trenger ofte koordinert hjelp fra flere tjenester samtidig. BACK-studien prøver ut et strukturert tiltak der PPT, skolehelsetjenesten og familieteam samarbeider tett med eleven, foresatte og skole.

Når fraværet blir omfattende, er det sjelden én årsak som forklarer det. Fraværet kan påvirke læring, trivsel og psykisk helse – og risikoen for negative konsekvenser øker jo lenger fraværet varer.

Back2School er et tiltak utviklet i Danmark som har vist gode resultater. Tiltaket bygger på kognitiv atferdsterapi og handler om å:

  • Kartlegge hva som opprettholder fraværet
  • Finne konkrete løsninger sammen med eleven og foresatte
  • Skape trygghet og forutsigbarhet i samarbeid med skolen
  • Gradvis tilbakeføre eleven til skolehverdagen

Hva prøver BACK-studien ut?

BACK-studien tester en revidert norsk versjon av Back2School, tilpasset norske forhold. Den norske utgaven legger større vekt på tverrfaglig samarbeid mellom skole, PPT og helsetjenester.

👉 40 kommuner skal delta – og rekrutteringen er nå i gang.

1. Lokale Back2School-team

Hver kommune setter sammen et team på tre fagpersoner fra PPT, skolehelsetjenesten eller familieteam. Erfaring fra familie- eller systemarbeid er en fordel.

2. Opplæring og faglig støtte

Teamene får opplæring i desember 2025 eller januar 2026, med nye kurs gjennom 2026. Deltakerne får jevnlig veiledning fra erfarne fagfolk og forskere.

3. Nasjonalt fagfellesskap

Dette er et samarbeid mellom forskning og praksisfeltet. Vi ønsker å finne løsninger sammen med de som møter barna i hverdagen, sier Jo Magne Ingul, nasjonal prosjektleder ved RKBU Midt-Norge.

Elisabeth Valmyr Bania og Jo Magne Ingul fra Midt-Norge (foto: Frode Fossvold-Jørum)

Hva betyr dette for praksisfeltet?

Strukturert tilnærming til et sammensatt problem

Back2School gir fagpersoner et systematisk rammeverk for å jobbe med elever der fraværet har blitt omfattende. Tiltaket er forskningsbasert og tilpasset norsk kontekst.

Tverrfaglig samarbeid i praksis

Teamene består av fagpersoner fra ulike tjenester som jobber sammen mot felles mål. Dette kan styrke samhandlingen også utover enkeltsaker.

Kunnskapsutvikling

Kommunene som deltar bidrar til å utvikle kunnskap om hva som fungerer for elever med høyt fravær i norsk sammenheng.

Hvordan delta?

Kontakt prosjektleder for din region:

Om studien

Se nettsiden til studien her.

BACK-studien ledes av RKBU Midt-Norge (NTNU), RKBU Vest, RKBU Nord (UiT) og RBUP Øst og Sør, i samarbeid med UiT og UiS. Studien er støttet av Norges forskningsråd.

---

Artikkelen er skrevet med hjelp av kunstig intelligens som støtteverktøy. Innhold og budskap er valgt og kvalitetssikret av fagfolk i forskningsstudien.