«Bedre samspillskvalitet» – ny bok i serien «De yngste i barnehagen»
Lær hvordan vi kan forbedre samspillet på småbarnsavdelinger gjennom kompetanseutvikling etter modellen «Trygg før 3».
Boka er den sjette i serien «De yngste i barnehagen - fra forskning til praksis» og beskriver Trygg før 3, en modell for å jobbe systematisk med samspillskvalitet mellom ansatte og barn. Boka er praksisnær og går i dybden på hvordan ansatte i barnehagen kan jobbe systematisk for å sikre godt samspill mellom ansatte og barn i barnehagen. Målgruppen er barnehageledere, barnehageansatte, studenter ved barnehagelærerutdanningen samt andre som jobber i barnehagefeltet eller er opptatt av kvaliteten i barnehagen.
Forskning viser at samspillskvaliteten varierer mye både mellom barnehager og mellom avdelinger i samme barnehage. Det burde derfor være potensial for å forbedre og kvalitetssikre samspillet ved hjelp av systematisk observasjon og kompetanseutvikling. Trygg før 3 kan være et svar i så måte. Denne boka gir både innsikt i forskningen bak Trygg før 3 og en praktisk innføring i hvordan du kan ta modellen i bruk. Som en del av innføringen i Trygg før 3 får du også en grundig gjennomgang av observasjonsverktøyet CLASS og tips til god bruk av dette i en norsk barnehagekontekst.
Elisabet Solheim Buøen, May Britt Drugli og Ratib Lekhal står bak boka som er utgitt av Cappelen Damm Akademisk.
Boka kan kjøpes hos Cappelen Damm og andre bokhandlere. Du kan også bla i forhåndsvisningen for å få et inntrykk av boka.
Andre ressurser om Trygg før 3 og CLASS
Nettsider
Webinar
Se opptak av Elisabet Solheim Buøens webinar om barnehagen som forebyggende arena
Kurs og opplæring
RKBU Midt-Norge
- Systematisk samspillsobservasjon i barnehagen – CLASS Pre-K (3–6 år)
- Systematisk samspillsobservasjon i barnehagen – CLASS Toddler (1–3 år)
- Utvikling av samspillskvalitet i barnehagen
RBUP Øst og Sør
- Kvalitetsarbeid i barnehager – CLASS Pre-K (3–6 år)
- Kvalitetsarbeid i barnehager – CLASS Toddler (1–3 år)