– Kognitiv atferdsterapi bør være et selvsagt tilbud til barn og unge

Gi god kunnskap til førstelinjetjenesten og barn som sliter tidlig hjelp, er oppfordringen fra psykologspesialist Annelise Fredriksen.
Psykologspesialist Annelise Fredriksen har nå lagt 20 år bak seg som universitetslektor og emneleder for videreutdanning innen kognitiv atferdsterapi ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, RKBU Nord. Hun har undervist ansatte fra både kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten i hele Nord-Norge. Like før sommerferien ble hennes solide innsats markert med et seminar der kognitiv terapi stod i fokus.
Selvsagt valg
Fredriksen mener at kognitiv atferdsterapi bør være et selvsagt valg for å behandle vansker som angst hos barn og unge. Hun mener også at det er viktig at førstelinjetjenester som skolehelsetjeneste, psykisk helserådgivere, PPT, barnevern og andre også har kunnskap og kompetanse til å forstå og sette i gang tiltak før problemene blir større.
– KAT er en vel dokumentert behandlingstilnærming for ulike psykiske helseproblemer hos barn og unge og burde derfor være et selvsagt tilbud både i førstelinjetjenesten og i spesialisthelsetjenesten. Når det gjelder angstplager hos barn, bør KAT være førstevalget. Ubehandlet angstlidelse hos barn øker risikoen for andre psykiske helseproblemer senere, for eksempel depresjon. For å fange opp og gi rask hjelp til barn som sliter, er det viktig at førstelinjetjenesten har god kunnskap om psykisk helse hos barn og unge, og at de har kompetanse til å kunne igangsette tiltak for lette/ moderate psykiske helseproblemer før problemene vokser seg for store. I spesialisthelsetjenesten bør kognitiv atferdsterapi være et mulig behandlingstilbud, også i forhold til mer alvorlig og sammensatt problematikk. For å kunne gi et godt behandlingstilbud basert på kognitiv atferdsterapi, forutsetter det at behandler har god kunnskap om metoden, sier Fredriksen.
Forstå egne følelser
Å forstå sine egne følelser og bryte negative tankemønstre kan av og til være vanskelig. Nettopp det er noe av kjernen i kognitiv atferdsterapi. Barn og unge som har vansker med angst- og depresjon, atferdsvansker, autismespektrumsforstyrrelse, søvn- og døgnrytmeproblemer og spiseproblematikk kan ha nytte av denne formen for terapi ifølge Fredriksen.
– I kognitiv atferdsterapi (KAT) hjelper man barnet eller ungdommen til å se sammenhenger mellom ulike hendelser, og tanker, følelser, kroppslige reaksjoner og handlinger som følger. Når vi mennesker ikke har det bra psykisk, er det vanlig å få mange negative tanker om oss selv og forholdet til andre, noe som gjør at vondt blir verre, og vi kan da slutte å gjøre ting som er bra for oss og som vi tidligere har hatt glede av, for eksempel slutte å være med venner eller å delta på aktiviteter. KAT handler om å lære å forstå og håndtere egne følelser og bli mer fleksibel både i tankesett og handling slik at uhensiktsmessige mønstre brytes. I KAT med barn og unge er det ofte nødvendig å involvere både foreldre, skole og eventuelt andre for å kunne gi god hjelp. Jo yngre barnet er, jo mer involveres foreldrene i behandlingen. Ungdom kan ha også ha god nytte av selvhjelpsmateriell som er basert på kognitiv atferdsterapi, forteller Fredriksen.
Fredriksen selv har undervist både spesialister og kommunalt ansatte i denne terapiformen. Utdanningen for spesialister startet opp allerede i 2003, etter hvert har utdanningen blitt utvidet med tilbud til kommunehelsetjenesten. Målet med videreutdanningen er å gi barn og unge som trenger det rask tilgang til hjelp. RKBU Nord tilbyr fortsatt utdanning innen kognitiv atferdsterapi rettet mot kommunehelsetjenesten.

Krevende og lærerike år
Fredriksen forteller at som emneleder av utdanningen har det vært mange spennende, krevende og lærerike år. Utdanningen har foregått både i Tromsø og Bodø, med god hjelp fra eksterne forelesere og de andre sentrene. Tilbakemeldingene fra studentene har vært gode.
– De som har deltatt på utdanningene har stort sett vært veldig dedikerte, har hatt høy motivasjon for å lære og deltatt aktivt i læringsprosessen. Det at vi også har hatt dyktige og inspirerende eksterne forelesere på spesielle tema, har vært viktig for studentene. Det har bidratt til at utdanningen har holdt en høy standard, noe som har vært viktig for meg også. Jeg har hatt et nært og godt samarbeid med de som har ledet KAT utdanningene ved de andre RKBU-ene/RBUP og med Norsk forening for kognitiv atferdsterapi (NFKT), og det har vært viktig for å kalibrere utdanningen her nord med fagmiljøet, sier Fredriksen.
Selv om Fredriksen riktignok skal trappe ned, vil hun fortsatt jobbe med faget. Likevel ser hun for seg å få plass til litt andre aktiviteter også.
– Jeg blir ikke pensjonist på heltid, men trapper litt ned nå som jeg ikke lenger skal starte opp nye kull. Jeg skal fortsette med pasientarbeid som avtalespesialist i Helse Nord inntil videre, og lederverv i NFKT er ennå ikke over. Litt undervisning, veiledning og lignende ser det ut til at jeg fortsatt skal gjøre. Men avtaleboka for 2026 er mer åpen enn det jeg har vært vant med, så jeg ser for meg at jeg får mer tid til å passe barnebarn og til opphold i Spania eller andre steder. Så har jeg utrolig mange uleste bøker som jeg kanskje vil få lest, sier Fredriksen.
Stor betydning

Undervisningsleder ved RKBU Nord, Camilla Lauritzen og RKBU Nord setter stor pris på innsatsen Fredriksen har gjort for feltet.
– Det er ingen tvil om at Annelise har hatt en stor betydning for etablering og utvikling av KAT for barn og unge i Norge. I 20 år har vi hatt gleden av å ha henne ved roret. Studentene som har tatt KAT-utdanning med Annelise som emneleder og veileder rapporterer om høy faglig kvalitet, og at utdanningen har vært nyttig for dem i sitt videre arbeid med barn og unge, sier Lauritzen.
Selv om Annelise gir seg som emneleder, så har hun etablert en solid grunnmur som RKBU Nord skal bygge videre på.
– I 2026 kommer vi til å tilby en noe revidert KAT-utdanning ved RKBU Nord, med psykologspesialist Ane Sætrum som ny emneleder. Ane har tidligere vært student hos Annelise, og kjenner godt KAT-utdanningen hun skal være med på å videreutvikle og drifte framover. Det tror jeg kommer til å bli en flott videreføring av KAT i Nord, avslutter Lauritzen.
Saken er også publisert på rkbunord.uit.no
Les også:
Konferanse om behandling av psykiske helseproblemer blant barn og unge | UiT
Oversikt over utdanninger, kurs og opplæring innen kognitiv terapi ved de regionale sentrene: