Gå rett til innhold

Slik skaper fotballtrenere trygghet og trivsel i Oppdal

Prosjektgruppa

Gjennom prosjektet "Voksenrollen i Oppdalsfotballen" har Oppdal kommune satt fokus på barn og unges psykiske helse ved å styrke trygghet og samspill i idretten. Prosjektet er en del av "Program for folkehelsearbeid", i samarbeid med RKBU Midt-Norge. Ved å bruke forskningsbaserte metoder som relasjonsbygging og positiv kommunikasjon, jobber de for å fremme barns trivsel og mestring på fotballbanen.

Dette er saken:

  • Voksenrollen i Oppdalsfotballen bygger på elementer fra De utrolige årene (DUÅ), med fokus på trygghet og positiv forsterkning.
  • Prosjektet er en del av folkehelseprosjektet Fjellbøgda sammen, med samarbeid fra RKBU Midt-Norge ved Elisabeth Valmyr Bania og Oppdal kommune ved Vigdis Lauritzen Thun.
  • Fotballtrenere får opplæring gjennom fire veiledningsøkter, der de lærer hvordan de kan skape et trygt og støttende miljø for barn.
  • Funn fra Vigdis Lauritzen Thun sin masteroppgave i folkehelse, NTNU viser at trenerne føler seg tryggere i rollen og ser økt trivsel og bedre lagkultur blant barna.
  • Bjørn Brunborg fra RKBU Vest NORCE har bidratt med veiledning og innspill knyttet til bruk av elementer fra De utrolige årene.
Lagbilde
Foto: Vigdis Lauritzen Thun

Et forskningsbasert tiltak

Voksenrollen i Oppdalsfotballen bygger på elementer fra programmet De utrolige årene (DUÅ), et forskningsforankret tiltak som fremmer barns sosiale og emosjonelle utvikling gjennom positiv relasjonsbygging og strukturert kommunikasjon. Programmet har tidligere blitt brukt i familieveiledning og skole, og har vist gode resultater. I Oppdal kommune har de tilpasset metodene for å hjelpe fotballtrenere med å forstå hvordan de kan påvirke barnas utvikling på en positiv måte.

Gjennom fire veiledningsøkter lærer trenerne å bruke verktøy som trenerpyramiden. Dette gir struktur i måten de bygger relasjoner og gir tilbakemeldinger på, slik at barna opplever et miljø preget av støtte og trygghet. Vigdis Lauritzen Thun, som leder prosjektet fra Oppdal kommune, har stor tro på at denne tilnærmingen skaper varig positiv endring. Hun sier:

"Vi har tro på at intervensjonen bidrar til at flere trenere vil bli tryggere i trenerrollen slik at flere barn trives og opplever trygghet, føler mestring og tilhørighet. Dette tror vi gjør at flere barn forblir lengre i idretten, og at det blir tryggere for trenere å ta på seg et trenerverv."

Vigdis Lauritzen Thun
Vigdis Lauritzen Thun

Forskning og erfaringer fra prosjektet

Vigdis Lauritzen Thun har i sin masteroppgave ved NTNU gjennomført en studie på prosjektet. Hun fant at trenerne opplever større trygghet i rollen sin etter å ha gjennomført veiledningen. De rapporterer om bedre forståelse av hvordan relasjoner og positiv forsterkning bidrar til at barn trives bedre på laget. Dette kommer tydelig frem i studien, hvor trenerne beskriver en forbedret lagkultur og bedre læringsforhold for barna. Lauritzen Thun fremhever også betydningen av trygge trenere for barnas psykiske helse:

"Vi har tro på at trenere som er trygge, tydelige og omsorgsfulle bidrar til at barna opplever trygghet, trivsel, tilhørighet og mestring som styrker den psykiske helsa."

Disse funnene samsvarer med resultater fra De utrolige årene, som viser at en strukturert tilnærming til relasjonsbygging og kommunikasjon kan redusere utfordrende atferd og fremme sosial utvikling hos barn.

Langsiktig satsing på psykisk helse i idretten

Prosjektet er nå inne i sitt femte år, og stadig flere trenere i Oppdal får tilbud om veiledning. Dette har ført til økt samhold både blant trenerne og barna. Samarbeidet med RKBU Midt-Norge og Oppdal kommune sikrer at prosjektet er faglig forankret og praktisk gjennomførbart. Bjørn Brunborg fra RKBU Vest har også bidratt med veiledning til trenerne og har gitt innspill om hvordan elementer fra DUÅ kan integreres i fotballtreningen.

Veiledning. Foto: Vigdis Lauritzen Thun

Relevans for andre kommuner

Voksenrollen i Oppdalsfotballen kan være et forbilde for andre kommuner som ønsker å jobbe helsefremmende gjennom idretten. Ved å kombinere forskningsforankrede metoder med praktisk veiledning, kan trenere få verktøyene de trenger for å skape et trygt og positivt miljø som fremmer barns sosiale og emosjonelle utvikling. Erfaringene fra Oppdal viser tydelig at bevisst bruk av relasjonsbygging og positiv kommunikasjon kan bidra til økt trivsel og mestring blant barn i idretten.

Artikkelen er skrevet med god hjelp av ChatGPT og er kvalitetssikret.