Gå rett til innhold

PsykTestBarn vurderer Movement Assessment Battery for Children 2 (MABC–2)

COLOURBOX49776403

Grov- og finmotoriske vansker hos barn og unge er vanlig, og kan være en viktig tilleggsvanske hos barn som utredes for andre utviklingsvansker. Derfor trenger vi gode kartleggingsverktøy til bruk i klinikk og forskning. Movement Assessment Battery for Children – 2 (MABC–2) er en standardisert test for å identifisere og beskrive slike vansker hos barn og unge.

Forfattere av kunnskapsoppsummeringen: Lise Reindal og Elisabeth Øverland.

Grov- og finmotoriske vansker av mindre alvorlighetsgrad enn cerebral parese og uten medisinsk årsak ses hos 5–6 % av barn i skolealder. Slike vansker kan forekomme isolert, men er også en vanlig tilleggsvanske ved andre utviklingsforstyrrelser som ADHD, autismespektertilstander og utviklingsmessige språkvansker. Ettersom motoriske vansker kan påvirke deltagelse og fungering i hverdagen, grad av fysisk aktivitet og dermed helse og livskvalitet, representerer de viktige behandlingsmål. Klinikere og forskere trenger derfor egnede verktøy for å identifisere og beskrive slike vansker, samt følge med på effekt av tiltak.

MABC–2 er en standardisert test av motoriske ferdigheter som er mye brukt i klinikk og forskning, både i Norge og internasjonalt. Forfatterne av  kunnskapsoppsummeringen i PsykTestBarn fant imidlertid at selv om MABC–2 ser ut til å være et nyttig instrument for å vurdere barn med mistenkte motoriske vansker, så er de psykometriske egenskapene til den norske versjonen ikke tilstrekkelig undersøkt.

Etter å ha gjort et bredt litteratursøk, fant forfatterne at kun to av 27 inkluderte norske, svenske og danske publikasjoner hadde som hovedmål å undersøke verktøyets psykometriske egenskaper. Selv om de inkluderte studiene samlet understøtter flere av testens måleegenskaper, så varierer det i hvilken grad disse er undersøkt for hver aldersgruppe.

Mangel på skandinaviske normer er en stor svakhet, og det er indikasjoner på at skandinaviske barn skårer bedre på MABC–2 sammenlignet med den britiske normgruppen.

Selv om testen ser ut til å kunne skille mellom grupper hvor man kan forvente dårligere motoriske ferdigheter og kontrollgruppe, så er kriterievaliditeten (hvorvidt testen korrekt identifiserer barn og unge med motoriske vansker sammenlignet med en etablert «gullstandard» eller diagnose) ikke godt nok undersøkt.

Det anbefales derfor at fagpersoner er forsiktige med å basere kliniske beslutninger på MABC–2 resultater alene. Når en revidert versjon (MABC–3) nå nylig er lansert, tilsier resultatene av kunnskapsoppsummeringen at fagmiljøene bør være oppmerksomme på behovet for en selvstendig vurdering også av denne i de skandinaviske landene.

Les hele kunnskapsoppsummeringen i PsykTestBarn

Her finner du testene