Gå rett til innhold

Måleinstrument for sosial kompetanse tilpasset nordiske barnehager

COLOURBOX50307158

Lamer Social Competence in Preschool Scale (LSCIP) er et instrument som er tilpasset nordiske barnehager, men det trengs mer forskning for å se hvor bra det egentlig fungerer, sier forskerne bak en ny artikkel i PsykTestBarn.

Utviklingen av sosial kompetanse er viktig for barns trivsel og velvære her og nå, og for senere tilpasning og utvikling. Men hvordan kan vi måle om barn har god sosial kompetanse?

Lamer Social Competence in Preschool Scale (LSCIP) er et kartleggingsverktøy utviklet i Norge for akkurat dette formålet. Skalaen består av 31 påstander og kan besvares av barnehagepersonell eller foresatte.

I en ny artikkel publisert i PsykTestBarn undersøker forskerne hvordan skalaen fungerer for barn i aldersgruppen ett og et halvt til fem og et halvt år. Artikkelen er basert på ni norske studier.

Er tilpasset nordiske barnehager

– Det som er veldig positivt med skalaen er at den er tilpasset den nordiske barnehagekonteksten. Den norske og nordiske barnehagen skiller seg fra for eksempel den amerikanske, hvor mange av måleinstrumenter på sosial kompetanse blir utviklet, forteller en av forskerne bak studien, Dieuwer ten Braak ved Læringsmiljøsenteret, UiS.

Dieuwer ten Braak
Dieuwer ten Braak. Foto: Jeanette Larsen/Læringsmiljøsenteret, UiS

Preget av fri lek

Mens barnehagene i Norge er preget av en sosial-pedagogisk tradisjon der fri lek regnes som en av de viktigste kildene til læring, og barna tilbringer store deler av dagen i lek inne og ute, er det den skoleforberedende tradisjonen som kjennetegner barnehagene i USA.

Denne forskjellen kan ha betydning for hvilke typer spørsmål som kan stilles og hvilken type sosiale situasjoner som skisseres i spørsmålene. Det er derfor bra at vi har et måleinstrument som er egnet til forskning på barn i Norge.

– Resultatene viste at det ikke er helt entydig om skalaen skal ses på som et overordnet mål på sosial kompetanse eller som flere delskalaer som også kan brukes hver for seg, sier ten Braak.

Det finnes heller ikke nok dokumentasjon på hvor godt instrumentet måler det som det er ment å måle og om det fungerer bra når det brukes for bestemte brukergrupper.

Trengs mer forskning

Konklusjonen til forskerne er at enkelte av LSCIPs psykometriske egenskaper er relativt godt undersøkt. Samtidig er det noe motstridende resultater når det gjelder delskalaene og manglende informasjon på validitet, normdata og kliniske undergrupper. Forskerne anbefaler derfor LSCIP kun til bruk i forskning foreløpig.

– Selv om de psykometriske egenskaper til LSCIP allerede er relativt godt undersøkt, håper vi at det blir undersøkt hvordan LSCIP henger sammen med andre mål på sosial kompetanse i fremtidige studier, sier forskeren og forklarer:

– Det er viktig å vite om den viser resultater som stemmer overens med resultater fra andre måleinstrumenter som er tenkt å måle sosial kompetanse. Fremtidige studier som evaluerer hvordan skalaen fungerer for bestemte grupper, for eksempel for barn med språkvansker eller autisme, er også nødvendige.

Så har vi også en jobb å gjøre i å se om alle deler egner seg for barn i alle aldersgrupper. Det kan tenke seg at noen spørsmål er mindre egnet for de yngste barna, men passer bra for eldre førskolebarn.

Se hele den vitenskapelige gjennomgangen i PsykTestBarn